torsdag 12. juni 2008

Mannlig cityklær: shortsen



Jeg hadde tenkt å skrive om menn og deres bruk av smykker, men etter denne perioden med mye sol og varme er det et annet plagg som er blitt aktualisert: shortsen.

Jeg beveger meg mye i Oslo sentrum og på de varme dagene har jeg sett mange ulike shortstyper i friflyt: militærutgaven med et hav av lommer for overlevelsesgreier i ødemarken, surfeshortsen med sine grelle farger for å synes i bølgene og den litt for trange fotballshortsen fra 70-tallet som jeg ikke helt klarer å forstå hvorfor skal være så trang. Disse plaggene er sikkert helt greie og praktiske i den konteksten de er skapt for, men i Oslo sentrum?

Ett annet artig fenomen som blir veldig synlig i denne forbindelse er mannens evne til å skape overraskende kombinasjoner med shorts, overdeler og sko/sokker. Jeg tror det hele handler om at shortsen ikke passer inn i byen og dermed skaper uante problemer for undersåtter, overkropp og topplokk. Selv synes jeg kombinasjonen slapp dressjakke, cityshorts, mokkasiner med dusk og sorte sokker er svært interessant...

Og så et lite råd til slutt: Det er mye mulig dere synes det er komfortabelt og mener at dette signaliserer avslappethet, imidlertid er det veldig få manneben som kler shorts og det dere faktisk signaliserer er hjelpesløshet (mye mulig dette funker hvis det dere vil ha er en ny mamma). Det hadde faktisk vært bedre med en linbukse som sitter slik den skal fordi dette også til en viss grad hadde løst det evidelige problemet: menn, sko og sokker...

0 kommentarer: